Ağız Kuruluğu Neden Olur? Nasıl Tedavi Edilir?

gülüş tasarımı nedir

Ağız kuruluğu neden olur sorusu hastalarımızın en merak ettiği sorulardan biridir. Ağız kuruluğu  günlük hayatın akışını son derece olumsuz etkilemekte olan bir durumdur. Tükürük salgısındaki azalma ile birlikte ağız içi bölgenin nemsiz kalması ağız kuruluğu olarak tanımlanmaktadır. Ağız kuruluğu vücudumuzda ortaya çıkan birçok problemin ana nedenlerinden birisi olarak değerlendirilmektedir.

Tükürüğün görevi yalnızca ağzı ıslak tutmaktan ibaret değildir. Tükürük;  besinlerin sindirimi, ağız içi enfeksiyonların ve diş çürüklerinin önlenmesi üzerinde de büyük etkilere sahiptir. Diğer yandan ağız kuruluğu birçok hastalığında ön belirtisi olarak ortaya çıkmaktadır. Peki, ağız kuruması neden olur?

ağız kuruluğu neden olur

Ağız Kuruluğunun Nedenleri

Ağız kuruluğunun pek çok sebebi olabilmektedir. En sık karşılaşılmakta olan ağız kuruluğu sebepleri ise şu şekilde sıralanabilir:

1. İlaç Tedavileri

İlaç tedavisi  özellikle de çoklu ilaç tedavisi ağız kuruluğu sorununun en önemli sebeplerinden birisidir. Ağrı kesiciler, burun açıcılar, depresyon ilaçları ve tansiyon tedavisinde kullanılan ilaçlar gibi birçok ilaç ağız kuruluğuna neden olabiliyor.

2. Hastalıklılar

AİDS, diyabet, Parkinson ve hodgkin hastalıklarının sık karşılaşılan semptomlarından birisi de ağız kuruluğudur.

Kanser tedavisi esnasında kullanılmakta olan kemoterapi süreci ve radyasyon terapileri  tükürük bezlerine zarar verebilir. Bu durumun sonucunda tükürük bezlerinin işlevinde kayıplar oluşur ve ağız kuruluğu meydana gelir.

Ağızdan solunum gerektiren hastalıklar özellikle de enfeksiyon kaynaklı hastalıklar ve hormonal değişiklikler de gene ağız kuruluğuna sebep olabilir.

3. Burun Eti Problemleri

Burun eti gibi fizyolojik nedenlerden dolayı ağızdan nefes alamama da gene ağız kuruluğuna yol açabilir. Bu durum özellikle de “Gece yatarken ağız kuruması neden olur ? “ sorusuna yanıt getirmektedir. Burnundan nefes alamayan insanlar uyurken doğal olarak ağzından nefes alıp verecektir. Bu durum da ağzın sürekli açık kalması nedeniyle ağız kuruluğuna sebep olacaktır.

Ağız Kuruluğu Belirtileri Nelerdir?

Ağız kuruluğu neden olur sorusunu farklı boyutlardan ele aldık. Peki ağız kuruluğu belirtileri nelerdir?

Ağız kuruluğu sorununa sahip hastalarda tükürük miktarındaki azalışa bağlı olarak diş çürüklerinde artışlar meydana gelebilmektedir. Bunun yanı sıra bu hastalarda ağız mukozasında enfeksiyonlar gelişmesi de sık sık görülmekte olan bir durumdur. Bu durumlara ek olarak en sık görülen ağız kuruluğu belirtileri şu şekilde sıralanabilir;

• Boğazda kuruluk hissine bağlı olarak yutkunma güçlüğü
  • Nefesin rahatsız edici kokması (özellikle de sabahları)
  • Ağızda yapışkanlık hissiyatı
  • Susamada artış
  • Konuşmakta ve yutkunmakta güçlükler yaşanması
  • Takma diş kullanan kişilerde dişleri takma esnasında zorluk yaşanması. (Dişler ve damak, kuruduğunda kayganlığını yitirecektir. Bu durum sonucunda takma dişleri yerleştirmek zorlayıcı bir hal almaktadır.)
  • Özellikle de uyandıktan sonra ağızda oluşan metalik tat hissiyatı.
  • Ağız içinde yanma olarak da bilinmekte olan dil ağrısı

Ağız Kuruluğu Tanısı Nasıl Koyulur?

Ağız kuruluğu tanısı koymak için kişinin tükürük bezlerinin yeterince çalışıp çalışmadığı kontrol edilir. Hastaların herhangi bir içecek kullanmadan ekmek ve bisküvi gibi yiyecekleri yutup yutamadığı test edilir. Aynı zamanda konuşurken zorlanmadığı da göz önünde bulundurulmaktadır.

Eğer bu konuda bir sıkıntı yaşanıyorsa; diş hekimi tarafından hastanın tükürük akış oranı hesaplanır. Tükürük akış hızının hesaplanması için hastaya parafin verilerek çiğnemesi istenir. Bu noktada diş hekimi tarafından tükürük akış hızı tespit edilmektedir. Diş hekimi hastanın üretmekte olduğu tükürüğün akış hızına bağlı olarak hasta da  ağız kuruması olup olmadığına dair teşhisini yapar. Normalde ağız içerisinde bulunması gereken tükürük miktarı 5 mililitrenin üzerindedir. Tükürük akış hızıysa 2,5 mililitrenin üzerinde olmalıdır. Eğer hastaların tükürük akış hızı ve tükürük miktarları  bu değerlerin altındaysa hastanın ağız kuruluğu yaşadığı söylenebilir.

Ağız Kuruluğu Nasıl Tedavi Edilir?

Ağız kuruluğu sorunundan muzdarip kişilerin öncelikle etkili bir ağız bakımı rutini oluşturması gerekir. Öncelikle ilk yapılması gereken, ağız kuruluğuna neden olan durumun tespiti ve bu tespit doğrultusunda ilgili tedavinin seçilmesi sürecidir.

Altta yatan nedenlerin tedavisi için tükürük bezlerinin çalışmasını hızlandıran bazı ilaçlar kullanılabilmektedir. Yemek ya da atıştırmalık tükettikten sonra ksilitol içeren sakızların tüketilmesi epey etkili bir yöntemdir. Tükürük akış oranını ciddi anlamda arttırmaktadır.

Hastaların  ağız kuruluğuna bağlı olarak çiğneme yeteneklerinde sorunlar varsa ksilitollu pastil ya da tabletler önerilmektedir. Ağız kuruluğu tedavisi için  tükürük substratları da yoğun olarak kullanılmaktadır. Düzenli bir şekilde tüketilmesi gereken substratlar  eczanelerde hazırlanabilmektedir.

Yağ içeren nazal damla ya da spreyler ve zeytinyağı içermekte olan tükürük jelleri ağız kuruluğu tedavilerinde en çok kullanılan yöntemler arasında yer almaktadır.

Ağız Kuruluğuna İyi Gelen Şeyler Nelerdir?

Ağız kuruluğuna yola açan etkenleri detaylıca inceledik. Peki, ağız kuruluğu yaşayan kişilerin ne yapması gerekiyor?

• Ağız kuruluğunu önlemek için yapılması gereken ilk şey hijyendir. Diş araları diş ipiyle temizlenmeli ve dişler düzenli bir şekilde fırçalanmalıdır. Florür barındıran diş macunları, ağız solüsyonları ve florür içerikli tabletler  ağız kuruluğuna iyi gelmektedir. Özellikle takma diş kullanan hastalarımızın ağız içi hijyenine önem vermesi gerekmektedir.
  • Bol bol su tüketmek ve şeker içerikli içeceklerden uzak durmak gerekmektedir.
  • Bunlara ek olarak düzenli bir şekilde sakız çiğnemekte ağız kuruluğuna iyi gelmektedir.

Özetle, ağız kuruluğunu önlemenin en kolay yöntemi ağız içi hijyeni korumak olacaktır. Gerekli hijyen sağlandıktan sonra ve altta yatan neden çözüldükten sonra ağız kuruluğundan kurtulmak çok daha kolay hale gelmektedir.

Ağız kuruluğu konusunda profesyonel destek almak için ağız ve diş sağlığı uzmanı Dt. Özlem Özcan ile iletişime geçebilirsiniz.

Ağız Kuruluğu Neden Olur?

Ağız kurulukları, ilaç tedavisi, hastalıklar ya da geniz eti problemlerinden kaynaklanabilir.

Ağız Kuruluğu Tedavi Edilebilir mi?

Ağız kuruluğu tedavi edilebilir bir durumdur. Ağız sağlığı uzmanları ile iletişime geçmek gerekir.

Ağız Bakımı Neden Önemlidir?

Ağız bakımı, diş sağlığı ve bakterilerin oluşmasını engellemek için çok önemlidir. Yetersiz bakım diş kaybına ve kötü kokuya neden olacaktır.

Genel Puan 0