Diş Apsesi Nedir? Belirtileri Nelerdir?

diş apsesi nedir

Diş apsesi nedir?” sorusu için verilecek en net cevap, enfeksiyon sonucu dişte ya da diş eti üzerinde meydana gelen iltihap olacaktır. Bu rahatsızlığı yaşayan kişiler orta ile şiddetli ağrılar çekebilmektedir. Uzun süre tedavi edilmeyen çürük, dişteki çatlak veya kırılma, bakterinin dişin pulpa bölgesine yerleşmesi gibi etkenler apse ağrılarına neden olmaktadır.

Ağız içine yerleşen bakteri diş köküne yayılarak dişte iltihap ve şişliğe neden olur. Bakteri, iltihaplı şişkinliğin bulunduğu kökün ucunda apseye baskı yapmaktadır.

Diş Apsesi Belirtileri

Diş apsesi, tedavisi kolay ancak hastanın günlük yaşamını etkileyecek bir sorundur. Bununla birlikte farklı belirtilerle kendini gösterebilir. Genel olarak belirtileri şöyle sıralanabilir:

• Dişlerde sürekli zonklama ve şiddetli olarak hissedilen ağrılar,
  • Sıcak ya da soğuk yiyecek tüketirken dişlerde oluşan hassasiyet,
  • Çiğneme ve ısırma sırasında ağrı,
  • Yüz ve yanakta şişme,
  • Çene altındaki ve boyundaki lenf bezlerinin şişmeye başlaması,
  • Yüksek ateş,
  • Apsenin patlaması ile ağız içinde kötü tat veren sıvı.

Diş Apsesi Riskini Artıran Faktörler

Diş apsesi oluşumu pek çok farklı nedenden kaynaklanabilir. Bu sorun hastanın alışkanlıklarına göre değişmekle birlikte farklı sağlık sorunlarının belirtisi olarak da ortaya çıkabilir. Sıklıkla diş apsesi riskini artıran faktörler şunlardır:

• Kötü Ağız Sağlığı: Günde en az iki kez dişler uygun bir diş fırçası ile fırçalanmadığı ve diş ipi ile temizlenmediği takdirde, diş eti hastalığı, diş apsesi ve diş çürüğü gibi ciddi ağız ve diş komplikasyonları meydana gelecektir.
  • Şekerli Besinler: Fazla şekerli besinler vücudun yanı sıra dişler için de oldukça zararlıdır. Asitli içecekler, şekerlemeler ve diğer şekerli yiyecekler, diş apsesine dönüşebilecek diş çürüklerine neden olabilmektedir.
  • Temizlenmesi zor olan gömülü 20 yaş dişleri, bakteri plağı oluşumuna oldukça elverişlidir. Bu durum dişte çürük, diş etinde iltihap veya çevre dokularda kistik oluşumlara sebep olabilir.
  • Diğer Sağlık Sorunları: Diyabet ve diğer otoimmün rahatsızlıkları, diş apsesi oluşma ihtimalini artırmaktadır. Bu sebeple kişisel diş bakımı ve düzenli ağız kontrolü oldukça önem teşkil etmektedir.

Ne Zaman Hekime Başvurulmalı?

Belirtilen semptomların yanında, özellikle yüzde şişlik ve ateş görülmeye başladıysa hemen bir diş hekimine başvurulmalıdır. Diş hekimine hemen ulaşılamadığında ise, enfeksiyonun çeneye ve onu çevreleyen dokuya yayılması durumunda bir acil servis bölümüne gidilmelidir.

Problemin tek kalıcı çözümü, doğru bir diş tedavisi görmektir. Bu nedenle yalnızca diş hekimine ulaşılmadığı durumlarda geçici çözümlere başvurulmalı, en kısa zamanda tıbbi yardım alınmalıdır.

Diş Apsesi Tedavisi

Diş apsesi tedavisi, öncelikli olarak apsenin içinin boşaltılmasıyla birlikte enfeksiyonlu bölgenin temizlenmesiyle gerçekleşir. Kök kanal tedavisi ile diş kurtarılabilir, ancak bazı durumlarda dişin çekilmesi gerekebilir. Apse tedavisi, oldukça ciddi, hatta hayati önem taşımaktadır. Apseyi tedavi etmeden bırakmak, tehlikeli komplikasyonlara neden olabilmektedir. Apse tedavisi için, hekimler tarafından genellikle şunlar önerilmektedir:

• Kök Kanal Tedavisi: Apseli dişi kurtarmak için kök kanal tedavisi uygulanmaktadır. Burada diş temizlenir, dışarısı dezenfekte edilir ve içi frezle delinir. İç kısmı boşaltılıp temizlenen dişin, yapısal bütünlüğüne geri ulaşmak için yapıştırıcı siman ile doldurma işlemi gerçekleştirilir. Doğru bakım ile, restore edilmiş dişin ömür boyu kullanılması mümkündür.
  • İlaç Kullanımı: Eğer enfeksiyon apseli bölgenin etrafına da yayılmışsa, enfeksiyonu yavaşlatmak ve hafifletmek amacıyla diş hekimi tarafından antibiyotik kullanımı önerilebilir.
  • Diş Çekme: Diş çekimi, sıkıntılı dişin kurtarılamaması durumunda geri kalan ağız sağlığını korumak amacıyla başvurulan son yöntemdir. Diş çekilirken, başka enfeksiyon oluşumunu engellemek amacıyla apse tamamen boşaltılıp temizlenir.
  • Gülüş Tasarımı: Çekilen dişin ardından implant tedavisi gerçekleştirmek de mümkündür. Bu tedavi sayesinde, diş kaybına uğrayan bölgedeki kemik yapısının korunmasıyla beraber estetik açıdan da memnuniyet sağlanmaktadır.

Diş Apsesi Nasıl Önlenir?

Düzenli ağız ve diş bakımı, sağlıklı yiyecek tüketimi ve düzenli kontroller ile apse oluşumunu önlemek mümkündür. İyi bir ağız ve diş sağlığı için yapılması gerekenler şunlardır:

• Günde iki kez florürlü diş macunu işe dişler fırçalanmalıdır.
  • Üç ayda bir diş fırçası değiştirilmeli ve uygun bir diş fırçası tercih edilmelidir.
  • Her gün diş ipi ya da diş arayüzü fırçası ile dişler temizlenmelidir.
  • Yemeklerden sonra antimikrobiyal veya florür içeren ağız bakım suyu kullanılmalıdır.
  • Şekersiz ve sağlıklı besinler tüketilmelidir.
  • Düzenli olarak diş muayenesi ve temizliği yaptırılmalıdır.

Diş Apsesi Hakkında Merak Edilenler

Diş apsesi evde nasıl geçer?

Tıbbi ve cerrahi tedavilere ulaşma sürecinde apseli dişle evde başa çıkmak, bir nebze de olsa mümkündür. Bu kısa süreli çözümlerden bazıları; diş apsesi bölgesine karanfil yağı uygulamak, ağzı tuzlu su ile çalkalamak ve diş apsesine soğuk kompres uygulamak olarak sıralanabilir. Ancak bu yöntemler geçici olup, iyileştirme odaklı düşünülmemelidir.

Diş apsesi zararlı mıdır?

Diş apsesi, genel sağlığı etkileyen çok ciddi bir ağız problemidir. Tedavi edilmeyen apselerde üreyen ve yaygınlaşan mikroorganizmalar, vücudun diğer bölgelerine yayılabilmektedir. Enfeksiyon, çene kemiği, baş ve boyun bölgelerine yayılarak osteomiyelit (kemik iltihaplanması) ya da vücudun tümüne yayılarak sepsis (kan zehirlenmesi) gibi ciddi komplikasyonlara sebep olabilir.

Diş apsesi ne kadar sürede geçer?

Apse dişi için alınan tıbbi yardım sonrası, enfeksiyon büyük oranda temizlenir ve ağrı hafifletilir. Diş hekimi tarafından verilen antibiyotiklerin kullanımı sonrasında ise ağrı birkaç gün içinde rahatlamaya başlar. Doğru tedavi ve düzenli antibiyotik kullanımıyla 6 ila 7 gün içerisinde, diş etinde oluşan apse tamamen giderilmiş olacaktır.