Masseter Botoksu (Bruksizm) Diş Gıcırdatma Nedir? Nedenleri?

Masseter Botoksu Nedir

Masseter botoksu yani bruksizm (diş sıkma, diş gıcırdatma) hastalarının aşırı gelişmiş ve güçlenmiş olan masseter kaslarını küçültmek ve bruksizm hastalığını tedavi etmek amaçlı uygulanan bir işlemdir. Yüzün alt kısmının incelmesine sebep olduğu için estetik bir faydası da bulunmaktadır.

BRUKSİZM NEDİR? Diş sıkma ve gıcırdatma alışkanlığına bruksizm denilmektedir. Diş sıkma temelinde günlük stres ve psikolojik alt yapısı olan bir hastalıktır. Başlangıç aşamasında fark edilmesi dikkat gerektirir, ilerleyen dönemlerde yüzün alt kısmının genişlemeye bağlı olarak kare görünümü ve dişlerin çiğneyici yüzeylerinde aşınmalar gözlenmektir. Hastalar çoğunlukla sabahları baş veya kulak ağrısı ile uyanınca diş sıkmayı fark ederler veya bu şikayet ile başvurdukları doktorlar tarafından bruksizm teşhisi konulur.

MASSETER BOTOKSU BRUKSİZM NEDENLERİ?

• Bruksizmin temel olarak psikolojik ve fizyolojik iki sebebi vardır.
  • Stres en büyük ve en yaygın sebeptir.
  • Kullanılan bazı ilaçlar
  • Diş eksiklikleri ve diş eksikliği sonucu komşu dişlerdeki kaymanın sebep olduğu kapanış bozuklukları
  • Çeneye sığmayan 20 yaş dişlerinin zamanında çekilmemesinden dolayı oluşan çene çatışmaları
Masseter botoksu bruksizm

BRUKSİZMİN ZARARLARI NELERDİR?

• Dişlerde aşınma ve bu aşınmaya bağlı hassasiyetler, ağrı, sızı vb.
  • Dikey boyut dediğimiz alt ve üst çene arasındaki mesafenin dişlerin aşınması sebebiyle azalması.
  • Dikey boyut azalmasına bağlı dudak ve yanaklarda buruşma yaşlı görüntü.
  • Çene ekleminde geri dönüşümsüz hasarların oluşması.
  • Eklem hasarlarına bağlı çene ekleminde aktivasyon esnasında klik sesinin oluşması.
  • Sabahları baş veya kulak ağrıları gibi ağrıların oluşması.
  • Boyun ve yüzde oluşan sebepsiz ağrılar.
  • Migren ağrılarının tekiklenmesi.
  • Uyku bozuklukları.
  • Gıcırdatma sesi ile partnerini uyandırma.
  • Yanakaların içinde sıkmaya bağlı oluşan çizgi şeklindeki yaralar.
  • Yüzün alt kısmında bulunan masseter kasının hipertrofisine (büyümesine) sebebiyet vererek kare yüz görünümünün oluşması.
  • Gelişmiş olan masseter kası diş sıkma esnasında daha kuvvetli olduğu için dişlere ve çene eklemine daha çok darbe ve zarar vermektedir.

Bir süre sonra birbirini tetikleyen bu durum mutlaka tedavi edilmelidir.

BRUKSİZM (DİŞ SIKMA, GICIRDATMA) NASIL TEDAVİ EDİLİR?

Diş sıkma alışkanlığının tedavisi sabır ve süreklilik gerektirir. Yapılan muayene ile diş sıkmaya sebep olan durum tespit edilmelidir. Psikolojik alt yapısı olan bruksizm hastalarında psikolog doktor ile koordineli çalışarak tedavi planlanmalıdır. Fiziksel yani ağız içi sebeplerden dolayı oluşan diş sıkmada öncelikle ağız içi sebepler ortadan kaldırılmalıdır. Sebepler ortadan kalksa bile diş sıkma alışkanlık haline geldiği için devam eder veya çoğu zaman sebebi ortadan kaldırmak mümkün olmayabilir. Bu durumda dişler zarar görmesin diye gece plakları yapılır ayrıca hipertrofiye uğrayan masseter kaslarına botoks (botulinum toksik) enfeksiyonu yapılır.

MASSETER KAS NEDİR?

Masseter kası yüzün alt bölümünde yer alır, sabit olan üst çene ile hareketli olan alt çeneyi birbirine bağlar. Bir nevi alt çenemize askı görevi görür. Ağzımızı her açma herketinde masseter kas aktif hala gelir. Konuşurken masseter kas hareketleri ile çenemizi oynatırız, esnerken masseter kas esner, yemek yerken sağ ve soldaki masseter kaslarımızın senkronize hareketi ile besinleri ağzımızda çevirir ve öğütürüz. Bunlar masseter kasın doğal görevleridir fakat bruksizm gibi diş sıkma alışkanlığı olan bireylerde masseter kas görevlerinin dışında işlem yapmaya başlar, yani fazladan gereksiz çalışır.

MASSETER KAS NEDEN VE NASIL BÜYÜR?

Bruksizm yani diş sıkma veya gıcırdatma rahatsızlığı gece olabildiği gibi gündüz belli zamanlarda da devam edebilir. Tüm bu diş sıkma gıcırdatma süreci boyunca masseter kasımız aktif olarak çalışır. Yani görevi alt çeneyi gerekli durumlarda (konuşma, yeme içme, esneye) hareket ettirmek olan masseter kas, kimi zaman tüm gece ve gündüz belli zamanlarda aktif olarak çalışır. İşte bu aşırı çalışma kasın aşırı güçlenmesine ve büyümesine sebep olmaktadır.

MASSETER KASININ HİPERTORFİSİNİN (BÜYÜMESİNİN) ZARARLARI?

• Aşırı büyüyen masseter kası güçlendiği için diş sıkma işlemi daha şiddetli olmaktadır.
  • Şiddetli diş sıkma dişlere ve eklemlere zarar vermektedir.
  • Dişlerde aşınmalar bıcakla kesilmiş gibi bariz hale dönüşmektedir.
  • Masseter kasın büyümesi ile yüzün alt kısmı genişlediği için kare yüz görünümü oluşuyor.
  • Yüzün alt kısmında oluşan bu genişleme elmacık kemiklerinin kaybolmasına yüzün V şeklinin bozulmasına neden olmaktadır.

MASSETER BOTOKSU NASIL YAPILIR?

Öncelikle masseter kasın muayenesi yapılır. Hastadan dişlerini aşırı sıkması istenir, bu esnada masseter kası maksimum hacmine ve görünürlüğüne ulaşır. Diş hekimi bu esnada hem ağız içinden hemde ağız dışından palpasyon yöntemi ile kası muayene eder ve kaç noktadan ne kadar enjeksiyon yapması gerektiğine karar verir. Enjeksiyon kasın genişliğine göre 3 veya 4 noktadan yapılabilir. Muayene sonucu nerelere enjeksiyon yapılmasına karar verildikten sonra cilt dezenfekte edilir. Aşırı hassas hastalarda topital anestezik kremlerden faydalanılabilir. Cilt ve yapılacak noktalar hazırlandıktan sonra enjeksiyon işlemine geçilir. Enfeksiyon belirlenen noktalara gerekli dozlarda yapılır.

Masseter Botoks Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

Masseter Botoksu ağrılı bir işlem midir?

Ağrı neredeyse hissedilmeyecek kadar minimum bir düzeydedir. Sadece enjeksiyon yapılırken ufak bir yanma hissi olmaktadır. Bu his bizim için ilacın doğru bölgeye verildiğinin bir kanıdır aynı zamanda.

Masseter Botoksu ne işe yarar?

Masseter botoks tedavisi asıl diş sıkma dediğimiz bruksizmi tedavi etmek için kullanılır. Bu işlem neticesinde yüzün alt kısmında bulunan çiğneme kasının küçülmesi ile yüzde incelme olur, yüzün ideal olan V görüntüsü orataya çıkar, elmacık kemikleri daha belirgin hala gelir.

Masseter Botoksu ne sıklıkla tekrar edilmelidir?

İlk uygulmadan yaklaşık 3 – 4 ay sonra  2. uygulama yapılmalıdır. 3. Uygulama ise 2. Uygulamadan 5 ila 6 ay sonra yapılabilir. Genelde tedavi için 3 uygulama yeterli olmaktadır.  Diş hekiminiz gerekli görürse  6 aylık periodlarda ihtiyacınıza göre bir kaç uygulama daha yapılabilir. Doz sayısı tamamen hastanın durumuna ve kasın büyüklüğüne göre değişmektedir. Uzun yıllardır diş sıkan bir hastaya yapılacak doz sayısı ile yeni diş sıkmaya başlayan hastaya yapılacak doz sayısı farklılık gösterecektir.

Masseter Botoksu kimlere yapılır?

Gelişim çağını tamamlamış, sağlıklı her bireye uygulanabilir.

Bruksizm (diş sıkma) tedavisinde masseter botoksu ne kadar etkilidir?

Masseter botoksu diş sıkma alışkanlığının giderilmesinde ilk seanstan itibaren etkinliği gözlenmektedir.

Masseter botoksu yüzü inceltir mi?

Diş sıkmaya bağlı olarak gelişen masseter kası botoks tedavisinin etkisi ile küçüleceği için yüzün alt kısmında incelme olacaktır. Bu incelmenin boyutu kasın büyüklüğüne göre değişir. Aşırı gelişmiş masseter kası olan bir bireyde bu incelme daha çok görülecektir.

Masseter Botoksu kime yaptırılmalıdır?

Masseter botoksu ağız ve dişleri ilgilendiren bir kas olduğu için konusunda uzman ve ağız çevresi anatomisine hakim bir doktora yaptırılmalıdır.

Masseter Botoksunun fiyatı ne kadar?

Etkili bir tedavi için yapılması gereken doza mutlaka dikkat edilmedir. Masseter kas büyük bir kastır, dolayısı ile kullanılan botoks dozu fazla olmaktadır. Fiyat diğer botoks çeşitlerine göre çok daha yüksektir. Fiyatın düşük tutmak amacıyla dozun azaltılması etkinliği yok edeceği için uygulama tedavi edici olmaktan çıkacaktır.